Prva i posljednja riječ
Richard Lee Fe
Fides et Libertasov simpozij u tisku je osvijetlio značenje riječi eleutheria, grčke koine riječi za slobodu. Više vas je zapravo čulo neke sudionike rasprave koji su usmeno iznijeli svoje misli. U Budimpešti i Rio de Janeirou govorili su francuski i ruski, portugalski i španjolski, ali su ovdje izdane na engleskom i nadamo se da su sačuvale bar nešto od onoga što su namijenili autori koji su teške teme učinili lakima, a zgusnute rasprave jasnima i razumljivima.
Dopustimo svakom predavaču/piscu da ukratko iznese sažetu značajnu misao o eleutheriji.
John Graz, glavni tajnik Međunarodne udruge za vjersku slobodu:
“Pedeset godina (nakon UDHR-a) svijet je bolji. I gori. Pogledajte stanje vjerske slobode. Sadašnjicu moraju razmotriti u svjetlosti poruke o toleranciji oni koji su pisali i glasovali za Opću deklaraciju.”
Carlos Saul Menem, predsjednik Republike Argentine:
“Pluralističko društvo ne može i ne smije biti ravnodušno prema vjerskim i moralnim vrijednostima. Bez njih je ljudsko biće izloženo nesigurnosti i gubi značenje vlastitog postojanja, završavajući kao zatvorenik svojeg ja. Ističem važnost potrebe da narodi i vlasti na pragu novog tisućljeća s obnovljenim osvjedočenjem preuzmu obranu i promicanje vjerske slobode kao bitnog elementa za dostojanstvo ljudske osobe i mir u svijetu.”
Iris Rezende, bivši ministar pravosuđa Republike Brazil:
“Ograničiti religiju i sprječavati objavu vjere ujarmljivanjem s moći koju ima vlast diskriminatorno je i, u krajnosti, niječe sve druge slobode. Žalosno je reći da se povremeno javljaju vjerski vođe i vrše moralne nepravde koje su dio njihovih sustava. Moć javnosti ne može im se usprotiviti, jer bi time bila povrijeđena neopoziva ustavna načela.”
Dwain C. Epps, koordinator, Komisija Crkava za međunarodne poslove Svjetskog vijeća Crkava:
“Odgovornost za zaštitu prava vjerske slobode stoga se smatra zajedničkom obvezom, podijeljenom između Crkve i države, između samih Crkava, između pojedinog kršćanina i njegove Crkve i između kršćana i ljudi druge vjere. Danas bismo mogli poći dalje: odgovornost za ostvarenje ovog prava dijeli se između etničkih i jezičnih skupina, između većina i manjina te između naroda i država.
Gloria M. Moran Garcia, profesorica, sveučilište La Coruna:
“Vjerska sloboda je pravo ergo omnes. Suvremeno razumijevanje vjerske slobode smatra da se radi o pravu ne samo nerazdvojnom od države, nego i od pojedinca.”
Abdelfattah Amor, posebni izvjestitelj o vjerskoj netrpeljivosti Komisije za ljudska prava pri Ujedinjenim narodima:
“Svi se oblici netrpeljivosti i diskriminacije rađaju u ljudskim umovima. Stoga je na toj razini potrebno poduzeti primarne mjere. Nikad se neću umoriti ponavljajući da je najvažnije na dosljedan način razviti cjelovitu pedagogiju obrazovanja za ljudska prava, slobodu i toleranciju.”
Jacques Robert, član Ustavnog vijeća Republike Francuske:
“Nema sumnje da postoje različita tumačenja koncepta javnog reda. No, ne miješajmo javni red i i društveni poredak s moralnim redom i vjerskim poretkom.”
W. Cole Durham, Jr., profesor, sveučilište Brigham Young:
“Suviše često svjetovno sljepilo, kombinirano s birokratskom neosjetljivošću, paralizira sposobnost vjerskih skupina da pridonesu potrebama suvremenog društva.”
Gianfranco Rossi, predstavnik Međunarodne udruge za vjersku slobodu pri Ujedinjenim narodima:
“Zbog političkih afiniteta, gospodarskih interesa ili drugih razloga, države članice sklone su selektivnosti u nekim intervencijama za vjersku slobodu. Govore o nekim zemljama, a ne govore o nekim drugim zemljama. Nevladine organizacije će prenijeti probleme agencijama Ujedinjenih naroda kad državne delgacije budu šutjele. Dužnost nevladinih organizacija nije govoriti protiv naroda i vlada, već zastupati ljudska prava i vjersku slobodu u zemljama u kojima se ljudska prava i vjerske slobode krše. Iskustvo me naučilo da su za promjenu postojećeg stanja potrebni odlučnost i ustrajnost.”
Lee Boothby, predsjednik Međunarodne komisije za slobodu savjesti:
“Tvrdeći da osiguravaju jednaka prava svim religijskim skupinama, one (mnoge zemlje) zatim prihvaćaju zakonodavstvo kojim niječu upravo ovo načelo. Sjećam se vremena u Sjedinjenim Američkim Državama kad su neki američki građani zbog boje svoje kože morali sjediti u stražnjem dijelu autobusa i piti iz odvojenih slavina. Danas se, na nesreću, čini da su neke zemlje zaključile kako neke religije moraju ne samo sjesti u stražnji dio nacionalnog ‘autobusa’, nego nemaju zapravo uopće pravo ući u ‘autobus’.”
Roland M. Minnerath, profesor na Sveučilištu u Strasbourgu:
“Svatko će razumjeti razliku između pravne jednakosti koja pripada svim skupinama, uključujući i manjine, i sociološkog značaja utjecaja onih vjerskih zajednica koje su izraz velikog dijela stanovništva. Po našem mišljenju, nema potrebe za prigovorom kad neka vjerska zajednica zbog svoje trajne povezanosti s identitetom i poviješću naroda bude naročito priznata od države, kako je to slučaj sa zakonski priznatim Crkvama u Engleskoj, Grčkoj ili Skandinaviji i državama gdje je islam državna religija. No, u tim se slučajevima, sukladno međunarodnim normama, treba jasno postarati da sve druge vjerske zajednice uživaju punu slobodu postojanja i razvitka pod zaštitom zakona.”
Rosa Maria Martinez de Codes, zamjenica direktora za vjerske poslove u Ministarstvu pravosuđa španjolske vlade:
“Španjolski ustav iz 1978. godine sadržajno je promijenio prijašnju politiku prema religiji. Tako je iz tradicionalno vjerske države nastala pluralistička, nekonfesionalna država.”
Carol O. Negus, izvršna direktorica, utemeljiteljica Vijeća za američku prvu slobodu:
“Vjerski fanatizam neizbježno loše utječe na samu religiju. Mladi koji odrastaju u takvoj sredini, u ozračju prisilnih vjerskih postupaka, ubrzo prepoznaju njihovo Iicemjerstvo. Monolitni vjerski sustavi mogu se poslužiti silom vlasti u pokušaju da osiguraju odanost i poslušnost njihovoj ortodoksnosti. No, ujedinjenje državne vlasti i religije ne može nametnuti pristanak uma i srca. Suhi sekuIarizam, oslobođen misterije i zanosa, ne može udahnuti život nacionalnim vrijednostima. Naša religijska svjesnost, sa svojom univerzalnom sućuti prema stradalnicima i dubokim poštovanjem onoga što je Bog stvorio, u sebi ima snagu da podigne pale i donese sklad usred raznolikosti.”
Jonathan Gallagher, direktor Adventističke medijske mreže:
“Sve veća globalizacija dovodi do prividnog paradoksa. Povećanje religioznosti prati smanjenje tolerancije, jer konačno pitanje nije što je ljudima dopušteno vjerovati, već do koje im je mjere dopušteno pretvoriti svoja vjerovanja u djelo. Uz sve veću uniformnost društva po cijelom svijetu, u kojem su lokalne vlasti manje važne od koncepta ‘globalnog čovječanstva’, ideal tolerancije može se lijepo prikazati kao sjajan znak napretka, ali njegova primjena će biti strogo ograničena: ‘Možete vjerovati što god želite, dokle god vaša vjerovanja ne utječu na druge.’”
Završavamo s molitvom apostola Pavla iz njegove Druge poslanice upućene crkvi u Korintu (3:17) – molitvom koja odgovara svakoj vjerskoj tradiciji u našem pluralističkom svijetu, jer je molitva za eleutheriju:
A Gospodin je Duh. Gdje je Duh Gospodnji, ondje je sloboda.
Prva je riječ fides. Posljednja je libertas.