Categories: arhiva Leave a comment

Održana tribina o vjeronauku u školama

Zagreb, 9.3.2012

U organizaciji udruge građana za zaštitu ljudskih prava “David” i građanske inicijative “Nisam vjernik”, 9.3.2012 u zagrebačkoj knjižnici i čitaonici Bogdana Ogrizovića na Cvjetnom trgu održana je tribina pod naslovom: “Trebamo li šutjeti” na temu vjeronauka u školama i svim problemima i prednostima što ih donosi sadašnji model konfesionalnog vjeronauka. Naglasak je uglavnom bio na problemima.

Četvorica govornika bili su (s lijeva na desno):

Nije bilo predstavnika sadašnje vlade. Nakon desetominutnog izlaganja svakog govornika, u živahnu raspravu se komentarima i pitanjima uključila i publika.

Boris Stanojević istaknuo je agresivnu praksu provođenja nastave vjeronauka i uputio oštru kritiku Rimokatoličkoj crkvi nazvavši je “interesnim lobijem koji pomoću školskog vjeronauka indoktrinira djecu, a pomoću kontrole djece postiže kontrolu društva”.

Drago Pilsel naveo je kratku povijest vjeronauka u Hrvatskoj i potrebu aktualiziranja današnjeg vjeronauka u čijoj se nastavi još uvijek koriste udžbenici tiskani potkraj ’90-ih, a često ga predaju “katolički ‘talibanski’ vjeroučitelji koji ne razlučuju vjersko od nacionalnog”, slikovito se izrazio Pilsel.

Neven Barković pročitao je važeće zakone prema kojima bi se zbog sekularnog karaktera RH vjeronauk trebao izbaciti iz državnog obrazovnog programa. Iako jedini glas ateizma među četvoricom govornika, Barković veći dio vremena nije pričao o načelima sekularne države nego o tehničkim problemima nastave vjeronauka poput stavljanja sata vjeronauka u sredinu školskog rasporeda pa djeca koja ne idu na vjeronauk čekaju bez konstruktivnih aktivnosti sljedeći školski sat. Također je naglasio diskriminaciju takve djece u praksi, štogod roditelji izabrali. Ocijenio je vjeronauk kao predmet koji promiče mitološka učenja suprotna znanstvenim istraživanjima homoseksualnosti. Pozvao je roditelje koji žele vjerski odgajati djecu neka šalju djecu na vjeronauk, ali u crkve.

Anto Mikić smatra da vjerska sloboda uključuje vjeronauk u državnim školama. “Sloboda odgoja pripada roditeljima, a razne države imaju razne provedbe konfesionalnog vjeronauka”, Mikić je objasnio u dvadesetominutnom govoru. Smatra da ne postoji univerzalni odgovor na pitanje koji je model vjeronauka najbolji, a vjeronauk u Hrvatskoj smatra srednjim putem. “Vjeronauk početkom ’90-ih nije uveden nego vraćen nakon što ga je prije više desetljeća izbacila komunistička vlast”, istaknuo je Mikić.

Također se nije usuglasio s činjenicom postojanja diskriminacije među djecom zbog nepohađanja vjeronauka. “Diskriminirani u školskom razredu su oni koji su već diskriminirani zbog nekog hendikepa, debljine primjerice, karakternih ili intelektualnih osobina, previše su dobri, nisu baš bistri i slično. Ili materijalnih – netko dolazi u staroj odjeći u školu ili nema iPhone recimo”. Na ove Mikićeve izjave netko je iz publike reagirao sarkastičnim komentarom kako bi bilo najbolje svu djecu koja ne idu na vjeronauk proglasiti djecom s posebnim potrebama.

Ervin Farago

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)